Prasekolah merupakan sebahagian daripada
sistem pendidikan Malaysia. Kementerian Pelajaran Malaysia menyediakan pendidikan prasekolah bagi
membolehkan kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun memasuki persekolahan
lebih awal, terutamanya kanak-kanak daripada golongan berpendapatan rendah.
Kurikulum Pendidikan prasekolah dirangka dengan teliti
bagi memenuhi keperluan dan tahap keupayaan kanak-kanak berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Mulai tahun 2002, semua pusat pembelajaran
kanak-kanak samada diuruskan oleh Kementerian Pelajaran mahupun dikelolakan
oleh pihak swasta mestilah mengikut sukatan pelajaran yang telah ditetapkan dan
disediakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Pada peringkat awal
kanak-kanak, pengalaman mereka mampu mempengaruhi pembelajaran serta
perkembangan mereka dan proses perkembangan kanak-kanak adalah berterusan. Oleh
itu, penyediaan pengalaman awal kanak-kanak adalah penting dan mereka
memerlukan pembelajaran yang terancang, menarik dan relevan dengan perkembangan
semasa serta dapat memenuhi keperluan individu kanak-kanak. Selain itu, kita juga
perlu mempertimbangkan kemampuan, keupayaan, kebolehan serta kesediaan
kanak-kanak mengikut tahap perkembangan mereka. Berhubung dengan perkara ini,
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM 2003), bahagian Kurikulum Prasekolah
Kebangsaan Malaysia menyarankan bahawa salah satu daripada pendekatan yang
harus digunakan di Prasekolah dalam proses pengajaran dan pembelajaran ialah
pendekatan penggunaan ICT atau pun TMK (Teknologi maklumat dan komunikasi) dan
termasuklah pengintegrasian komputer dalam prasekolah.
Teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) semakin memain peranan
penting dalam kehidupan kita sehari-hari. Melalui ICT, dunia seolah-olah berada
dalam satu ruang lingkup yang amat sempit kerana ia mudah dicapai dan diteroka.
Dalam sistem pendidikan, ICT dikatakan mampu menyelesaikan masalah pengajaran
dan pembelajaran secara berkesan. Bagi pengajaran pembelajaran
kanak-kanak di prasekolah, ICT perlu diintegrasikan supaya proses pengajaran
dapat berjalan dengan berkesan, menarik, mencabar dan interaktif. Kajian
Clements (1987) serta Hough dan Ellis (1997) mendapati ICT boleh membantu kanak-kanak
menghasilkan sesuatu yang kreatif.
ICT dalam Pendidikan awal kanak-kanak bermaksud
penggunaan ICT dalam sesi pengajaran dan pembelajaran secara terancang dan
bersesuaian untuk membantu dalam pencarian maklumat dan ilmu pengetahuan serta
meningkatkan kecekapan dalam proses dan keberkesanan P&P. Dalam kurikulum
prasekolah kebangsaan juga telah dinyatakan bahawa penggunaan komputer adalah
untuk memperolehi maklumat, berinteraksi dengan rakan sebaya dan memperkayakan
pengalaman pembelajaran. Kementerian Pelajaran juga telah berusaha untuk
menjayakan rancangan ini dengan membekalkan kelas prasekolah dengan sistem
komputer dan perisian untuk digunakan oleh pelajar-pelajar prasekolah (Lim Keat
Heng, 2007).
Penggunaan Bahan ICT Dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Sama seperti pengenalan sistem
baru dalam kurikulum pembelajaran di sekolah sama ada sekolah rendah atau pun
sekolah menengah, Penggunaan ICT dalam pembelajaran Pendidkan Awal kanak-kanak
juga, pada mulanya mendapat pandangan serong daripada para pendidik. Sejak
komputer diperkenalkan kepada kanak-kanak di negara barat, para ahli pendidik
di situ juga bimbang bahawa penggunaannya boleh mendatangkan kesan yang negatif
kepada kanak- kanak. Namun begitu, penggunaan bahan ICT terus digalakkan walaupun
perkembangannya agak perlahan. Ini kerana perkembangan semasa terus mengubah
pandangan para pendidik tidak kira di mana juga. Guru-guru prasekolah
menggunakan kelebihan ICT adalah untuk mencari bahan, maklumat yang dapat
membantu mereka dalam sesi pengajaran di sekolah. Terdapat banyak sumber yang
mudah didapati dan berguna kepada guru-guru prasekolah.
Penggunaan bahan ICT agak
terkenal di negara-negara barat dan kebiasaannya aktiviti seperti nyanyian,
mereka akan menggabungkan pembelajaran dengan penggunaansoftware atau perisian
yang sesuai dengan kanak-kanak. Misalnya, Radio Disney Music Mix Studio dimana
mereka boleh mencipta lagu mereka sendiri dan mempelajari tentang pelbagai alat
muzik menggunakan perisian tersebut. Selain itu, pembelajaran matematik
menggunakan perisian Magic School Bus: whale and dolphin dan melaluinya dapat
membantu kanak-kanak untuk menyelesaikan masalah. Penggunaan internet juga
membantu contohnya laman web PBS menyediakan pembelajaran literasi yang baik
untuk kanak-kanak berumur 3 hingga 8 tahun. Disini, mereka dapat membaca dan
juga mempunyai pelbagai aktiviti. Selain itu, laman National Geographic Kids
membekalkan maklumat tentang geografi, penjelajahan, kraf, aktiviti sains untuk
kanak- kanak (Doris Bergen,2001).
Kepentingan ICT dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Sistem kurikulum prasekolah
telah dibina bersesuaian dengan tahap perkembangan dan bersesuaian dengan aspek
pembangunan dan kemajuan masa kini. Walaupun kaedah dan sistem yang ada cukup
untuk membantu dalam perkembangan pelajar prasekolah dari segi JERI namun
kelebihan ICT juga amat berguna dan membantu dalam melicinkan lagi proses
pembelajaran di prasekolah. Terdapat banyak kepentingan ICT ini termasuklah
membantu guru untuk mendapatkan bahan pengajaran dan membantu pelajar untuk
menjelajah dunia ICT agar tidak ketinggalan dengan arus pemodenan. Penggunaan
peralatan ICT seperti komputer amat penting dalam membantu pelajar untuk
menjelajah dunia internet dan melalui internet, mereka dapat membuat banyak
aktiviti yang melibatkan perkembangan kognitif kanak-kanak.
Antara kepentingan internet
kepada pelajar adalah seperti membantu mereka untuk memperolehi maklumat dan
bahan yang mereka sukar dapatkan di sekolah. Selain itu, pelajar juga dapat
membuat aktiviti yang melibatkan interaksi dengan pelajar-pelajar ain dari luar
negara melalui perkhidmatan internet. Selain itu, mereka juga dpat membuat
projek kelas menggunakan komputer dengan bantuan internet.
Contohnya di negara barat, pelajar berumur 4 tahun berpeluang untuk melayari
laman web sekolah mereka dan memasukkan gambar mereka. Selain itu, mereka juga
boleh memasukkan suara mereka sekali.
Di samping itu, ICT juga dapat
meningkatkan pembelajaran secara kolaboratif. Seperti contoh di atas,
penggunaan ICT dapat meningkatkan penglibatan pelajar-pelajar dengan
aktiviti-aktiviti serta proses pembelajaran melalui “peer group” yang lebih
bersifat global. Selain itu juga, melalui ICT, pelajar-pelajar mudah untuk
menghubungi ataupun melibatkan pakar-pakar dari dalam dan luar negara semasa
sesi pembelajaran.
ICT merupakan sesuatu yang amat luas penggunaannya dan
ini memberikan banyak pilihan kepada guru prasekolah dalam merancang pengajaran
dan pembelajaran dalam kelas. Antaranya adalah, ICT boleh digunakan untuk
pengayaan bagi pelajar yang agak cerdik berbanding dengan pelajar lain supaya
mereka tidak merasa bosan dalam kelas dengan memberikan mereka aktiviti yang
lebih mencabar minda. Selain itu, ICT juga sesuai digunakan untuk pembelajaran
yang menjurus kepada penyelesaian masalah kehidupan sebenar. Aktiviti yang
berkaitan dengan masa depan juga boleh dibuat serta aktiviti yang berbentuk
simulasi.
No comments:
Post a Comment