Kami adalah pelajar Management and Science Univercity (MSU) ahli kumpulan pelajar-pelajar PPG Sesi November 2012 BECE seramai 9 orang berasal dari pelbagai negeri dan ahli kumpulan kami terdiri daripada Zabidah, Asmaiza, Rita, Baya, Baizura, Dila, Ros, Akma dan Melati.
Kami berusaha dengan penuh cabaran untuk memenuhi projek GCS 2013-Computer For Young Children. Pensyarah kami Pn Suraya yang comel banyak membantu untuk membina blog yang amat rumit pada kami ini. Dengan izin Allah usaha dan tawakal kami ini InsyaAllah akan dapat membantu pelajar-pelajar Pendidikan Awal Kanak-kanak seluruh dunia.
Kami berusaha dengan penuh cabaran untuk memenuhi projek GCS 2013-Computer For Young Children. Pensyarah kami Pn Suraya yang comel banyak membantu untuk membina blog yang amat rumit pada kami ini. Dengan izin Allah usaha dan tawakal kami ini InsyaAllah akan dapat membantu pelajar-pelajar Pendidikan Awal Kanak-kanak seluruh dunia.
Bagi pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak prasekolah, ICT perlu diintegrasikan supaya proses pengajaran dapat berjalan dengan berkesan, menarik, mencabar dan interaktif. Kajian Clements (1987) serta Hough dan Ellis (1997) mendapati ICT boleh membantu kanak-kanak menghasilkan sesuatu yang kreatif.
Komputer dapat mengubah kaedah pembelajaran tradisional yang memerlukan guru memberi arahan kepada pendekatan hands-on dan menggunakan sepebuhnya sifat inkuiri yang ada dalam diri kanak-kanak - Bill Gates (1999).
Ciri-ciri kanak-kanak prasekolah
1. Kanak-kanak 2-6 tahun peringkat pra operasi masih menggunakan deria (penglihatan dan pendengaran audio visual) untuk mengumpul dan membina maklumat.
2. Bergantung kepada tanggapan serta merta kanak-kanak (immediate perception)
3. Pengetahuan kanak-kanak boleh dibina melalui interaksi dengan persekitaran atau bahan.
4. Mengetahui apa yang betul dan apa yang salah dengan cara mudah.
Komputer dapat mengubah kaedah pembelajaran tradisional yang memerlukan guru memberi arahan kepada pendekatan hands-on dan menggunakan sepebuhnya sifat inkuiri yang ada dalam diri kanak-kanak - Bill Gates (1999).
Ciri-ciri kanak-kanak prasekolah
1. Kanak-kanak 2-6 tahun peringkat pra operasi masih menggunakan deria (penglihatan dan pendengaran audio visual) untuk mengumpul dan membina maklumat.
2. Bergantung kepada tanggapan serta merta kanak-kanak (immediate perception)
3. Pengetahuan kanak-kanak boleh dibina melalui interaksi dengan persekitaran atau bahan.
4. Mengetahui apa yang betul dan apa yang salah dengan cara mudah.
No comments:
Post a Comment